DZUMA NA IZVORU

Dzuma je najodabraniji dan, a oni koji istoj prisustvuju i ispravno je obave su takodje odabrani. Elita Allahovih robova. Kako su pocasceni sto su mu'mini.
Imam tu privilegiju da se nalazim na najodabranijem mjestu, gdje je namaz vrijedniji sto hiljada puta nego na nekom drugom. Neko je izracunao kad bi smo sakupili sve khutbe koje se odrze petkom u citavom svijetu, trebalo bi nam petnaest (15) godina da ih preslusamo! Dakle, koje se odrze samo u jednome danu!
Dzumanska khutba je izvanredna prilika za promjene pojedinca, uze i sire zajednice. Prava prilika za pocetak renesanse i preporoda islamskoga ummeta. To je najbolja prilika za rjesavanje zivotnih problema, obzirom da imamo svoga Gospodara sa svim svojstvima Njegova savrsenstva, da imamo odabrano vrijeme za podnosenje molbi i zalbi i da imamo u nasoj blizini sestre i bracu mu'mine.

Danas sam prizeljkivao sejkh Shurajma, legendu Harema da odrzi khutbu, ali na zalost nebi ga. Njega svako razumije, iako dosta prisutnih ne poznaje arapski jezik. On dodirne nerv i pronadje zicu kod insana i raznjezi, on pokrene bujice i lavine u insanu. Otkud toliki uticaj, iako vecina ne razumije jezik na kojem se odrzava khutba?! Jednostavno Allah nekim insanima podari bereke u rijecima i glasu koji protresu svaku celiju. Ibrahimov, a,s. glas se nebi daleko cuo, ali mu Allah kaze:”Ti pozovi, a mi cemo tvoj poziv prenijeti u daljine”!

Anarhija misli i rijeci

Tema danasnje khutbe u Mekkanskom haremu bila je, kako sam je ja razumio i istoj dao naslov:”Anarhija misli i rijeci”.
Ne znam khatibovo ime, a glas mi je itekako poznat. Dobra je ovo i zahvalna tema obzirom na aktuelnu situaciju u svijetu uopste, a kod muslimana posebno. Khatib je govorio o tome kako se danas tako neodgovorno, hrabro, bez osjecaja stida i suvise slobodno i komotno govori o svemu, svacemu i o svakome, bez obzira je li govor tacan, utemeljen i uopste potreban. Navodeci Kur'anske ajete i hadise, te dogadjaje iz historije islama, khatib zeli ukazati da ce u svakome vremenu biti anarhije i neodgovornosti u koristenju misli i rijeci. A zatim upozorava ajetom:”…i insan ne progovori ni jednu rijec, a da s njim nije precizni kontrolor”!
Nekad, prema hadisu, rijec insana moze odvesti u dzehennem, jer “dovoljno mu je zla da prenese sve sto cuje”.
Govor besposlenih ljudi je uglavnom prazan, govor o drugima, govor od koga nema nikakve koristi, a stete na pretek, jer kad je insan necim okupiran, on nema vremena za besposlicu i praznu pricu. Isto je i sa ljudima koji su skloni maratonskim raspravama i polemikama. Kur'an ih istice kako bi bili prepoznati:”Ima ljudi koji o Allahu raspravljaju bez ikakava znanja i dokaza jasnoga”!
Ljudi su danas puni ironije, zajedljivosti, pakosti i uglavnom to izrazavaju. U stanju su lagati po narudzbi i iz interesa, bez imalo griznje savjesti. Takvi su i mediji, stampa, Tv i ostali. Istina se recenzira, kamuflira, skriva, a laz pakuje u sjajne folije vrlo privlacne za naivne kupce. Poslanik izricito naredjuje:”Ko vjeruje u Allaha i sudnji dan neka govori istinu ili neka suti”! Upozorava i Kur'anskim ajetom:” Nad vama bdiju cuvari, plemeniti pisari, znaju sve sto radite”!
“Okani se onoga sto ne znas, jer zaista sluh, vid i srce, za sve ces biti pitan”!

To je otprilike ukratko sadrzaj khutbe na izvoru, poslije koje je uslijedila dova za muslimane uopste, za bracu Palestine, Sirije, Burme, Egipta i drugih zemalja u kojima su muslimani ugrozeni. “Allahu ukloni im pokvarene, a podari cestite vodje i ujedini ih na putu istine”. Dovom za “Slugu dvaju harema” da mu Allah podari osjecaj za dobrocinstvo i takvaluk, khutba je zavrsena. Khutba koja je i sama posebna vrsta govora, koja je emanet i za koju ce se snositi odgovornost.

Kakve nam khutbe trebaju u buducnosti

Obzirom da imam rijetke prilike biti slusalac khutbe, moja koncentracija i paznja a i ocekivanja su mnogo veca. Kad je u pitanju tema, ona bi morala biti aktuelna, da se tice svih muslimana, a posebno da lijeci i rjesava probleme i pojave na svim nivoima muslimanskoga drustva. Ova danasnja tema je izuzetno dobra i izazovna.
Ono sto sam ocekivao, obzirom na okolnosti i da je veliki broj onih koji su dosli na Umru i nisu uvijek u prilici biti na ovom casnom mjestu, je da se njima posveti makar par recenica. Sejkh Schurajm je toga odlicno svjestan i uvijek iskoristi tu priliku. U Haremu prilikom obavljanja propisa, namaza i sl., ima dosta negativnih postupaka, a nisu bas zanemarivi, khutba je jedina prilika da se na njih sluzbeno i oficijelno ukaze kako se nebi ponavljale. Na primjer, koristenje i zvonjava mobilnih telefona u vrijeme namaza, u tavafu, za vrijeme sa’ ja i slicno.

Ono sto po kozna koji put shvatam je da se khutba ne cita! Cim khatib pocne citati khutbu, paznja i koncentracija kod slusalaca upola popusti. Ziva rijec ima svoje efikasno dejstvo i uticaj. Ako se khutba cita onda se izgubi neposrednost, kontakt i interreakcija sa dzematlijom. Moze khatib u ruci imati papir sa tezama kao podsjetnik, zato se i zove khutba, a onaj ko je drzi je khatib, a ne spiker! Khatibu koji khutbu priprema sedmicu dana nije potreban napisani tekst. Za sedmicu dana je u stanju pripremiti jedan skolski cas gradiva.

Khutba bi trebala biti tako pripremljena, tempirana i realizovana da ostavi traga na razum i dusu insana, da ga rastrese, pokrene, imanski naelektrise i da mu to bude dovoljna “uzina” do sljedece. Moram priznati mnoge danasnje khutbe, kako kaze Kur'an ” niti glad utole niti zedz ugase”! Khutba je postala obaveza (a ne svecano ukazana sedmodnevna prilika) koja se skine s dnevnog reda bez osvrta na rezultate koje ce donijeti. Zato khutbu drze samo ovlastena lica.

Khutba je izrecena rijec koja mora biti sprovedena u praksu, mora postati realnost. Khutba je podjela zadataka i zaduzenja. Ako se jedan problem naglasi kroz khutbu, on se nebi smio ponavljati. U protivnom zakacit ce nas ajet:”Svejedno je vazio ti nama ili ne vazio”! Ako se na primjer u khutbi govori o iskrenosti i suzbijanju lazi, ogovaranju ili prenosenju tudjeg govora ili sijanju smutnje, khatib bi trebao dati zadatak da dzematlije (musallije) do sljedece dzume vode evidenciju omtome koliko su se uspjeli sacuvati od ovih harama. Koliko su puta slagali, koliko i koga ogovarali, koliko su cijih rijeci prenijeli, koliko su smutnje posijali itd. Ako bi se khutba tako shvatala, siguran sam da bi to bila izvanredna osnova za promjene pojedinca, dzemata i drustva u cjelini. Osnova za renesansu i preporod islamskoga ummeta. U protivnom khutba ce biti odrzana i ostati obican govor, vrlo brzo zaboravljen, ako je ikako bio i zapamcen!

Nacin realiziranja khutbe i iznosenja njenoga sadrzaja mora biti posebno osmisljen i extra pripremljen. Stil, dikcija, raznovrsnost tonova, koristenje pogleda i njegovo naizmjenicno (pre)usmjeravanje, gestikulacija, psiholoska stabilnost i odlucnost, sve bi moralo biti besprijekorno. Ta dzuma nije svaki dan, vec jednom sedmicno! Spomenuli smo citanje khutbe, koje je unaprijed osudjeno na neuspjeh. Slusalac danas moze citati i kod kuce! Ako se khutba saopstava na jednostran nacin, bez promjene tona, stila i bez uzivljenosti khatiba u khutbu, ostace bez posebnog uticaja.

Khutbu bi bilo dobro snimati, bilo u audio ili video formi radi khatibove analize i otklanjanja nedostataka i propusta, a i radi njenog publiciranja. Zasto se mnoge danasnje ne publiciraju?! Vjerovatno sto nemaju vrijednost za tako nesto.

Ljudi nebi smjeli slusati khutbe samo zato sto je dzuma namaz fard, nego da im to bude prilika da saznaju vise o aktuelnoj situaciji i stanju muslimana na lokalnom i opstem nivou, da dobiju nove impulse imana, nove motive za ponos sto su muslimani i da dobiju sedmicni dzematski zadatak koji rado izvrsavaju.

Dzuma namaz i prisustvo zena muslimanki i omladine na njoj je izvanredna prilika da se ta dva faktora drustva ukljuce u aktivnosti, da polahko postaju svjesni odgovornosti i daju svoj znacajan doprinos u procesu poboljsanja ukupnoga stanja. Prisustvo zene muslimanke u Mekanskom i Medinskome haremu je dokaz da zena nebi smjela izostajati sa dzume i svih vrijednosti i blagodati koje ovaj odabrani dan, namaz u njemu i sama khutba nude. Tamo gdje je zena ukljucena i prisutna rezultati su jasno prepoznatljivi. Uostalom, zena je itekako bila aktivna i ukljucena u drustvene tokove u vrijeme Poslanika, s.a, v.s.

Na kraju, ako dzumu, khutbu, namaz i inace dzumansku atmosferu shvatimo, prije svega, kao ukazanu priliku, nase stanje ce se, uz Allahovu pomoc, popraviti na svim nivoima i u svim segmentima. Onda cemo lakse razumjeti i shvatiti u cemu je problem, ako nam je Allah podario tolike blagodati, ako nas je danas toliki broj, a ne prestavljamo gotovo nikakav faktor u konstelaciji odnosa u svijetu.
Sta je ucinilo tako vrijednim i ucinkovitim cetvericu ljudi koje je h. Omer kao khalifa poslao Amru b. al-Asu kao trazeno pojacanje za jednu bitku i svaki od njih je vrijedio hiljadu?! Dakle, tadasnji jedan ashab vrijedio je kao hiljadu ljudi! I to je bilo tad, u to vrijeme. Medjutim, kakvo je stanje i omjer danas, kakva je vrijednost jednog i svih muslimana danas?!
Nase stanje je Poslanik, s.a.v.s, predvidio kad je jedne prilike rekao ashabima:”Doci ce vrijeme kad ce se vasi naprijtelji otimati oko vas kao sto se zvijeri otimaju oko svoje zrtve”! Ashabi su zacudjeno upitali:”Je li to zato sto ce nas tad biti malo, Allahov poslanice”?
“Ne, odgovori Poslanik, tad ce vas biti veliki broj, ali cete biti kao pjena na vodi, pa nastavi:” Allah ce iz srca vasega neprijatelja odstraniti strah i respekt prema vama, a u vasa srca ce ubaciti “wehen”! “A sta je to “wehen”, Allahov poslanice”?!
Poslanik odgovori:”Ljubav i pohlepa prema dunjaluku i prijezir smrti”!

Budemo li, dakle, promijenili svoj pristup dzumi, khutbi i svim sto ti pojmovi sadrze, budemo li koristili vrijednosti i prednosti koje nam se nude, dobijali zadatke i temeljito ih i kvalitetno izvrsavali od dzume do dzume, sigurno ce se stanje promijeniti. Ostane li kako jeste, osim tamo gdje je Allah podario svoju milost, ucit cemo mi i Kur'an, i dove, i zikr obavljati i na dzume ici iz puke obaveze, ali ce sve ostati kako jeste, a to znaci ponizenja do unedogled.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

*